همشهری آنلاین: وزیر امورخارجه با اشاره به مناسبات گسترده میان ایران و ترکیه، نقش آفرینی آنکارا را در مسائل منطقه‌ای مکمل نقش آفرینی‌های تهران دانست.

به گزارش واحد مرکزی خبر، منوچهر متکی در مراسم تودیع و معارفه سخنگویان قدیم و جدید وزارت امور خارجه افزود: دور جدیدی از روابط ایران و ترکیه کشور که یکی از شکوفاترین دوره‌های همکاری به شمار می‌آید در بخش‌هایی از مسائل منطقه‌ای آغاز شده است.

وی اضافه کرد: ایران و ترکیه برای کمک به حل مسائل منطقه‌ای به همفکری با دیگر کشورهای منطقه به عنوان مکمل یکدیگر عمل می‌کنند.

متکی ادامه داد: تهران و آنکارا سعی می کنند تا جایی که مقدور باشد در جهت منافع امت اسلامی در کشورهای منطقه، موضوعات مختلف را هماهنگ و پیگیری کنند.

وی با بیان اینکه نقش آفرینی اخیر ترکیه با نقش آفرینی جمهوری اسلامی ایران درمسائل مختلف منطقه‌ای منافاتی ندارد، آن را نوعی هم افزایی در ظرفیت‌های همگرا شدن منطقه برای کمک به حل مشکلات منطقه دانست.

رئیس دستگاه دیپلماسی حرکت در مسیر مشترک دفاع از حقوق فلسطینیان در حد مقدور را از رسالت‌هایی دانست که کشورهای پیشرو در منطقه درصدد تحقق آن هستند.

وزیر امور خارجه در پاسخ به سؤال خبرنگاری درباره سه آمریکایی بازداشت شده در مرزهای غربی کشور گفت: معمولاً در بازپرسی‌ها و پیگیری‌های قضایی همه موضوعاتی که به عنوان اتهام مطرح است مورد پیگرد قرار می‌گیرد؛ آنچه ملاک است حکمی است که در حوزه قضایی و ازجانب مسئولان ذیربط مطرح می‌شود.

متکی ورود غیرقانونی این سه آمریکایی از طریق مرزهای غربی به ایران را ابتدایی ترین جرمی دانست که محرز شده است و افزود: سایر موارد به عنوان اتهام مطرح شده و مورد پیگرد قضایی است.

رئیس دستگاه دیپلماسی در پاسخ به سؤال خبرنگار دیگری درباره علت سفر امیر قطر به ایران و اینکه گفته می‌شود در این سفر درباره برقراری مجدد روابط دیپلماتیک با کشور مغرب گفتگوهایی صورت گرفته است، گفت: در این سفر درباره گام‌های جدیدی که باید در حوزه روابط دوجانبه و اجرایی شدن توافقات گذشته برداشته شود گفتگو شد.

وی پرداختن به مسائل جاری منطقه ازجمله فلسطین و مناسبات در حوزه کشورهای عربی و مناسبات ایران با برخی کشورهای عربی را از جمله موارد دستور کار گفتگوهای امیر قطر با مقامات ایرانی اعلام کرد.

متکی افزود: موضوع مناسبات ایران و مغرب نیز به صورت گذرا در حاشیه این گفتگوها مطرح شد و ما دیدگاه‌های کاملاً روشن خود را مطرح کردیم.

وی مغرب را کشور مهمی در قاره آفریقا توصیف کرد و گفت: مجموعه مسائلی که درمناسبات دوجانبه و در ماجرای غزه روی داده است قابل بازبینی است و می‌تواند مورد بررسی قرار بگیرد.

وزیر امور خارجه همچنین از سفر به هند خبر داد و افزود: این سفر در پاسخ به دعوت وزرای امور خارجه قبلی و کنونی هند صورت می‌گیرد که هدف از آن مرور روابط دو کشور به عنوان کشورهای مهم منطقه با توجه به منافع و نگرانی‌های مشترک از مسائل دوجانبه و بین‌المللی است.

متکی تأکید کرد: روابط ایران و هند با ریشه‌های دیرپا، به بازمهندسی و طراحی جدید نقشه راه با توجه به تحولات منطقه‌ای نیاز دارد.

وی افزود: این سفر فرصتی است که در حوزه‌های سیاسی، اقتصادی و مسائل مهم منطقه‌ای ازجمله افغانستان و شرایط حساس منطقه گفتگو کنیم.

کد خبر 94889

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست‌خارجی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز